Det lyder så simpelt, men der er nu mange ting man må tænke på / gøre op med sig selv.

 

  • Skal traileren synes til synsfri sammenkobling ?
  • Skal traileren også kunne bruges til et 6 volts anlæg (en anden bil) ?
  • Vil man have en samleboks (normalt i plast) til ledninger under ladet ?
  • Skal det være gummikabel ?
  • Skal farven på ledningerne passe sammen med farverne på bilens ledninger ?

 

Sådan monteres ledninger på stikket

0 
 0 
 1 
 7 
 46 
 Privat 
 1 
 1 
 52 
 14.0 
  
  
 
 96 
  
    
  
 Normal 
 0 
 
 
 21 
 
 
 false 
 false 
 false 
 
 DA 
 JA 
 X-NONE 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
    
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Tabel - Normal";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:10.0pt;
	font-family:"Times New Roman";}
 
      Farverne er "standardfarverne" for danske trailere.

Farverne er "standardfarverne" for danske trailere.

Skitse af DIN stikdåse på bilen – de samme numre findes i stikket til traileren.

1: Gul ledning til V. blinklys.
2: Blå ledning til konstantstrøm til campingvogn ELLER til tågebaglys.
3: Hvid ledning - stel.
4: Grøn ledning til H. blinklys
5: Brun ledning til H. baglys.
6: Rød ledning til stoplys.
7: Sort ledning til V. baglys.

Kablet skal være 6-ledet, eller 4 ledet før år 1958.

Efter min mening skal man vælge gummikabel til sin trailer.

Find en udbyder af gummikabler med rette tykkelse og antal ledninger.

Alternativt kan man bruge enkeltledninger, og så vikle en ”stoftape” udenom ledningerne. Kablet bliver flot, men også noget stift.

På f.eks. Jydekrog.dk kan man købe 7 ledet kabel i metermål, eller man kan købe et komplet kabelsæt med hanstik og to kabler (et til hver baglygte). Begge dele er i plastudførsel.

Ved 12 volts anlæg er ofte valgt ene 1,5 kvardrat til alle ledninger på nær stelledningen (nr. 31) som helst skal være lavet i 2,5 kvardrat.

Ved 6 volts anlæg er strømstyrken halveret, så ledningsarealet bør fordobles. På min sidste trailer, lavede jeg et kabel med flest 2,5 kvardrat ledninger samt eet 4 kvardrat ledning til stel.

Lidt teori om strøm:               U = R x I   dvs. Volt  =  modstand  x  strømstyrke (ampere)

                                           P = R x I2   dvs. Watt  =  modstand  x  ampere2

R = modstanden i ledningen  =  kobberkonstanten  x  ledningslængden / tværsnitsarealet i ledningen.

å:  hvis spændingen halveres, skal enten længden på ledningen også halveres, eller tværsnitsarealet i ledningen fordobles, for at effekten ikke reduceres.

 

Den ”korrekte” måde at trække ledninger på, er at have én ledning fra stikket til en alm. samlemuffe (kronmuffe), og fra den en ledning ud til hver baglygte.

Foto her ved siden af er en helt original Brenderup trailer. Kronmuffen sidder bare ubeskyttet under bunden på kassen. Det normale var, at muffen var skruet op i træbunden.

 

Vil man ikke have en ubeskyttet kronmuffe på traileren, er her lidt input.


Her er en løsning som stiller krav til lidt ekstra plads i lygtehuset, da der er lednings-samlinger i det ene lygtehus.

Der er dog ingen samlinger på ledninger undervejs fra stik til lygte.

Der skal laves et ekstra ledningsgennemføring i lygtehuset.

Fordelen her er, at der kun kommer et kabel ud gennem hver gummigennemføring, og derved er systemet helt vandtæt


ledningsnettet8.png

Her er en løsning som er lige efter bogen, men som har en samlingskasse (ofte i plast), der skal gemmes under bunden på ladet.

 

Fordelen her er, at der kun kommer et kabel ud gennem hver gummigennemføring, og derved er det vandtæt.


Her er en løsning som ikke stiller ekstra krav til plads i lygtehuset.

Der er ingen samlinger på ledninger undervejs fra stik til lygte.

Ulempen her er, at der kommer to kabler ud gennem gummigennemføringen ved stikket, som derved er svært at få helt vandtæt.

 Løsningen ses ofte på nye trailere.

 


Hvordan har jeg selv lavet min ene Cyklebørsen trailer hvor der kun er én baglygte ?

 Jeg fik et gammelt ledningsnet fra en bil magen til min trækkende bil. Herfra tog jeg de rigtige farver således bilens farver til baglygterne går igen på traileren. Ledningerne viklede jeg med ”stoftape”, på det stykke som er synligt, og igen bagerst ved baglygte og blinklygter. Stikket valgte jeg i letmetal fremfor plast.

Ledningsdiagrammet er som vist her:

+ ledningerne til blinklysene går ubrudt gennem baglygten, mens stel ledningen er samlet med stel til baglyset og stoplyset.

Min eneste ærgrelse her bagefter, er at jeg ikke har fået dimmensioneret ledningerne efter 6 volt, men som det var på ”doner-bilen” (12 volt).